MTB-Vättern 50 km

fel fartgrupp igen!

Hoppsan, ett MTB-lopp bara sådär! Blev överraskande inbjuden av Andreas Carleson att åka med till Motala för att köra MTB-vättern – som en ”kul grej” som det beskrevs. Och jag är inte så svårövertalad så det blev till att göra en sista-minuten anmälan. Med tanke på min blyga träningsmängd jag fått ihop på cykel😱 och inte minst MTB fick det bli fartgupp – Medel (bedömd åktid 2.30-3 h). Jag fick en startplats i grupp 38 efter Andreas och Per Danielsson som startade 2 minuter före mig i startgrupp 37. Innan start sa Andreas något om att dom skulle sällskapsköra och jag fick 10 minuter på mig att köra ikapp. Hmm, det blir svårt, men jag vet ju hur det blir när nummerlappen kommer på bröstet, då blir det race. Nja, det blev inte 10 minuter utan snarare 30 minuter innan jag sa Tjo! och körde om😁 Resten gick med bra energi hela vägen till mål där jag summerade min insats som MVG-godkänd då jag slog min tidigare tid sedan 2019 med 4 minuter😁 Dessutom var det en underbar kväll i trevligt sällskap som jag gärna kan bli inbjuden på vid fler tillfällen😀

Loppet i allmänhet är jättefint och lättcyklat för mig – men inte för alla – vilket gjorde att det gick sakta och blev lätt köbildning på de fina singeltrackstigarna – där jag ville köra på😄 Men det är ju mitt eget fel då jag med facit i hand borde valt den snabbare fartguppen Tuff (bedömd åktid, 2.10-2.30 h)

Hittade en länk där man kan se resultaten då Vätternrundan själva inte redovisar sammanställda resultat av anledningen att det är ett motionslopp. Lite kluvet då det samtidigt pratas en hel del om ”den snabbaste tiden” och ”rekord” hit och dit.

https://www.supportertips.se/vatternrundan/#resultatlistor

Enligt den listan kom jag på plats 405 av 838 som tog sig i mål.

Andreas Carleson – 02:27
Per Danielsson – 02:34
Jag – 02:19

https://www.strava.com/activities/9234063447

Lämna en kommentar